Jag tänker inte säga "Hej jag heter Anna och jag är en alkoholist" för jag gillar inte det ordet,det känns så stämplande och som någonting man är för evigt. Man brukar säga att man är en så kallad "nykter alkoholist" den dagen man lyckats sluta helt,men jag kommer aldrig välja att kalla mig för det. Jag vill inte dras med ordet alkoholist i hela mitt liv. Den dagen jag slutat helt så är jag ingen alkoholist längre,då är jag frisk och inget mer. Jag säger istället att "Hej jag heter Angelica och jag är en missbrukare". Jag är inte som många andra som kan kontrollera sina intag när de dricker,utan jag missbrukar alkoholen och det leder till negativa konsekvenser. Jag tycker iskall öl är gott och vin till en god middag men jag kan inte bara ta ett glas,ett glas blir snabbt tio glas och sen var den kvällen glömd/förstörd. Men ni skulle bara veta hur jag försökt sååå många gånger att vara som ni många andra där ute!
 
Det är till viss del en sorg för mig att inse att jag aldrig kommer kunna dricka EN av den där så goda kalla ölen eller ETT glas av det där fina vinet,utan jag måste helt enkelt välja och det finns bara två val i mitt fall - att supa ihjäl mig eller aldrig dricka en droppe alkohol igen. Jag läser ofta artiklar skrivna av läkare som påstår att alkoholmissbrukare kan lära sig att dricka lagom. Vi lever i ett samhälle där alkoholen är en norm och jag kan förstå att det finns de med alkoholmissbruk som vill försöka lära sig att dricka måttligt,det vill jag också lära mig men jag har hittills aldrig lyckats med det iallafall. Jag har ändå "tränat" som fan på det. Jag har känt avundsjuka på de bekanta som kan ha alkohol hemma i flera månader utan att dricka det,eller ha stora mängder hemma men inte dricka upp allt. Jag har brukat köpa hem stora mängder alkohol för att sen "träna" på att bara dricka lite. Det har varje gång slutat med att jag supit upp allt,eller försökt så gott jag kunnat att göra det. Att dricka lagom kommer aldrig vara någonting som jag kommer klara av,jag insåg det för några veckor sen,så jag har lagt av med att försöka träna på det igen. Jag kämpar nu istället för att sluta helt och hittills går det ganska bra. 

Kommentera

Publiceras ej