Den 17:e december så skrev jag ett inlägg om att att jag hade varit nykter i två veckor. Det kändes så JÄKLA BRA både fysiskt och psykiskt och jag höll mig nykter fram till den 23:e december,totalt alltså 20 dagars nykterhet sen den 3:e december. Den 23:e så åkte jag med min pojkvän till hans hemort. Jag ville egentligen inte dit men jag mer eller mindre tvingades med dit. Jag tycker att hans föräldrar är besvärande människor och vill helst inte se de alls. Hans pappa är alkoholist och väldigt fåordig och tvär i nyktert tillstånd,men pratsam och medgörlig när alkoholen nått systemet. Att vi kom över jul såg han säkert bara som ett tillfälle att få sällskap i drickandet,han funkar så. Hans mamma är en överreligiös kristen med psykiska problem,som går från att snacka skit om en bakom ens rygg till att personligen säga att hon ber för en.
 
Att umgås med denna typ av människor när man själv arbetar för att komma på fötter i livet,är som bäddat för återfall när det också är i ett så tidigt skede i ens nykterhet. Eller jag ska snarare säga att det KAN VARA bäddat för återfall,det är ju givetvis individuellt. Men jag rekommenderar att man håller sig undan besvärliga människor och situationer där det förekommer alkohol,när man är i ett tidigt skede av sin nykterhet. Under min 20 dagars nykterhet så var jag i situationer med alkohol och föll inte dit,men det var inte under de första dagarna och det var ingen stor fest utan jag var bara i sällskap av 1 drickande människa.
 
Jag har inte längre ett sug efter alkohol utan kan se en flaska utan att känna att jag vill ha från den. För mig blir risken för återfall som störst när:
  1. Jag är bland människor som jag vet blir besvärliga när de dricker,och när det inte finns någon möjlighet för mig att ta mig hem därifrån just då.
  2. Jag följer med till en stor fest och där alla som är där dricker.
Jag antar att man kan klara dessa situationer mycket bättre om man varit nykter under ett par månader.
 
Jag tog mig ett återfall den 23:e. Från den 23:e till den 25:e var ett helvete,men sen kom jag därifrån och slutade dricka den 26:e. Jag började dricka igen den 27:e. Den 28:e kändes kroppen slö. Jag ville få falsk energi så drack 29,30 och 31:a igen och sen så firade jag in det nya året med att vara aspackad. Det var inte så jag hade tänkt mig. 
Många tänker att har man tagit ett återfall så är man tillbaka på ruta ett,jag tycker inte det. Man tar bara nya tag från där man föll helt enkelt och fortsätter framåt igen.
 

1 kommentarer

Luna

13 Jan 2016 11:51

Kämpa på!

Svar: Tack :)
Angelica

Kommentera

Publiceras ej